مقایسه خسرو و شیرین فردوسی و نظامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز
- نویسنده اشرف پیرحیاتی
- استاد راهنما
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
نگارنده در این جستار سعی کرده است که پس از بازگفت درباره زندگانی، آثار، سبک شعری فردوسی و نظامی و سبک زمان آنها، به اشتراکات و افتراقات آنان نیز اشاره کند. سپس میزان اعتبار تاریخی داستان "خسرو و شیرین" در اثر فردوسی و نظامی و در پاره ای از کتب تاریخی بررسی شده و پس از نمودن بازتابی از حیات و عقاید دو شاعر، با نوعی مطابقه روایت دو شاعر، تحت عنوانهای متفاوت ، به نثر برگردانده شده است . در بخش بعدی کوشش شده است . پیشینه ای از داستان سرایی در ایران زمین، علل عدم پیشرفت آن و ویژگیهای داستان سرایی در شعر فارسی ارائه شود. فصل دیگری نیز به یکی از مهمترین خصوصیات داتسانسرایی یعنی "شخصیت پردازی" اختصاص داده شده است و شخصیتهای اصلی و فردی دو شاعر از جنبه های مختلف مورد نقد و تحلیل قرار گرفته اند. در بخش بعدی مبحث سیر شعر فارسی از حماسه فردوسی تا منظومه های غنایی نظامی و ویژگیهای متفاوت این دو نوع شعر در داستانهای مذکور عنوان گردیده است و پس از میان دو اثر مقایسه ای کلی انجام شده است . به دنبال بخشهای مذکور "جنبه های متفاوت ادبی" داستان خسرو و شیرین فردوسی و نظامی نوعی هماهنگی و مقایسه بررسی شده و سپس یکی از جنبه های متفاوت ادبی اثر دو شاعر با عنوان "توصیف در شعر فردوسی و نظامی" مطرح شده است . در بخش آخر نیز به تجلی مضامین حکمی و اخلاقی در شعر دو سراینده اشاره شده است .
منابع مشابه
مقایسه منظومه های خسرو و شیرین فردوسی و نظامی
داستان خسرو و شیرین در دو منظومه متفاوت آمده است. سراینده یکی از منظومه ها حماسه ساز است و در پهنه رزم میدان دار و سراینده منظومه دیگر پیاله گردان ساحت بزم است. فردوسی حماسه سراست، امّا این منظومه عاشقانه مختصر با حماسه بی مانند او بی تناسب نیست. نظامی داستان سراست و دارای تجربه عشق، و با استادی شگرفی منظومه عاشقانه ای مفصّل را بتصویر کشیده است. نخست خلاصه ای از هر دو منظومه ارائه می گردد، سپس با...
متن کاملمقایسة منظومه های خسرو و شیرین فردوسی و نظامی
داستان خسرو و شیرین در دو منظومة متفاوت آمده است. سرایندة یکی از منظومهها حماسه ساز است و در پهنة رزم میدان دار و سرایندة منظومة دیگر پیاله گردان ساحت بزم است. فردوسی حماسه سراست، امّا این منظومة عاشقانة مختصر با حماسة بی مانند او بی تناسب نیست. نظامی داستان سراست و دارای تجربة عشق، و با استادی شگرفی منظومة عاشقانهای مفصّل را بتصویر کشیده است. نخست خلاصهای از هر دو منظومه ارائه میگردد، سپس ب...
متن کاملمقایسه خسرو و شیرین شهاب ترشیزی با خسرو و شیرین نظامی
پس از سرودن خمسه توسط نظامی، بویژه دو اثر مشهور غنایی او؛ یعنی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین، بسیاری از شاعران در صدد برآمدند که به تقلید از این آثار منظومههایی پدید آورند. یکی از این مقلدان، شهاب ترشیزی شاعر سده دوازدهم و آغاز سده سیزدهم است. شهاب دو منظومه غنایی به نامهای یوسف و زلیخا و خسرو و شیرین دارد که اولی را به تقلید از جامی و دومی را به پیروی از نظامی سروده است. شهاب در مثنوی خسرو و ش...
متن کاملمقایسهی خسرو و شیرین نظامی و شیرین و خسرو هاتفی
خمسهی نظامی به عنوان یکی از شاهکارهای داستان پردازی فارسی، ضمن تأثیر از سنت های پیش از خود، تأثیری ژرف بر آثار پس از خود نهاد. نظیرهگویی، تقلید یا تتبع آن است که شاعر یا نویسندهای، به پیروی شاعر یا نویسندهی دیگر به خلق و نگارش اثری اقدام کند. بعد از نظامی سنت نظیرهگویی به طور گسترده رواج پیدا کرد. ازجمله مهمترین آثار نظامی که بازتاب عمدهای در ادب فارسی داشت خسرو و شیرین است. این اثر ...
متن کاملمقایسه خسرو و شیرین شهاب ترشیزی با خسرو و شیرین نظامی
پس از سرودن خمسه توسط نظامی، بویژه دو اثر مشهور غنایی او؛ یعنی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین، بسیاری از شاعران در صدد برآمدند که به تقلید از این آثار منظومههایی پدید آورند. یکی از این مقلدان، شهاب ترشیزی شاعر سده دوازدهم و آغاز سده سیزدهم است. شهاب دو منظومه غنایی به نامهای یوسف و زلیخا و خسرو و شیرین دارد که اولی را به تقلید از جامی و دومی را به پیروی از نظامی سروده است. شهاب در مثنوی خسرو و ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023